maandag 12 november 2012

Eten.

De conclusie was eigenlijk al heel snel helder toen ik naar mijn bankafschriften keek: er staat te vaak 'AH TO GO', 'AH 1590', 'HOOGVLIET SUPERMARKT' en dingen als 'MICAFFE' en 'ZORG EN ZEKERHEID'. Buiten het feit dat het een beetje confronterend is (wat is er mis met kleine letters ING?), betekent het dat ik mijn grote liefde eten toch eens een keertje moet gaan minderen.

Kleine bedragen als €1.86 zouden niet uit moeten maken. Maar het feit dat ik vandaag €1.95 heb uitgegeven voor een doosje tictac (ja, verschrikkelijk) en ik dit gewoonlijk minimaal 5x per week doe (ik slaap op zondag dus geef ik niets uit) zorgt dit toch voor een hoog bedrag per week.

Dus. Wat nu? Om nu te zeggen dat ik mijn eetverslaving helemaal af ga leren: nee. Mijn dagelijkse soepje van €0.72 zal blijven. Maar wat is nu een mogelijkheid om te scrappen?

Na lang nadenken heb ik besloten dat ik komende week aan de volgende punten ga werken:
  1. Flesjes water mee naar school en bijvullen. In plaats van het geijkte 'kraanwater is niet lekker', ga ik er de ballen aan hebben en gewoon 'vies' kraanwater drinken. 
  2. Laat die chips staan. Ten eerste maak ik mensen niet gelukkiger met mijn Hamka's-lucht in de trein, ten tweede maak ik hooguit mijn vetcellen gelukkig en ten derde: het vult niet. Dag chipsverslaving.
  3. Niks geen McDonalds of Burgerking of Smullers of Broodzaak als ik op het station sta met vertraging. Zie punt twee: het maakt buiten met vetcellen niemand gelukkiger. Dag panini geitenkaas met honing, ik zal je missen.
  4. Neem brood mee naar school/werk en eet het ook op. Denk niet dat dat broodje met brie veel lekkerder is dan die volkorenboterham met kaas, die €1.75 is het vast niet waard.
Het is pas maandag als ik dit schrijf en eigenlijk heb ik er nu al geen zin meer in. Maar het zal wel moeten. Gelukkig blijkt dat ik niet de enige ben: uit onderzoek van Nibud (studentenonderzoek 2011 - 2012, 2012) blijkt dat de thuiswonende student gemiddeld €30.- per maand uitgeeft aan snacks en snoep tussendoor.

Doel deze week: €5,- maximaal uitgeven aan snoep/snacks e.d. tussendoor. En daar zit die €1.95 voor mijn doosje tictac ook bij. Mijn dagelijkse kopje soep kan ik in ieder geval blijven kopen deze week. En dan zit ik toch weer €10,- onder het gemiddelde deze maand.

P.S. Morgen kamerbezichtiging in Amsterdam West! Spannend!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten